KC'ers
Op CBS Sabina van Egmond zijn twee Kwaliteitscoördinatoren (KC'ers) werkzaam. Mevr. C. (Carine) Schelling is er voor leerjaar 1 t/m 4 en mevr. E. (Esther) Baars is er voor unit 5-6 en unit 7-8 (ook basisgroep 4-5 Poortwijk).
De KC'rs houden zich bezig met de extra zorg aan leerlingen met leer- en/of gedragsproblemen. Ze volgen de ontwikkeling van alle leerlingen, zowel op leerling- als groeps- als schoolniveau en coördineren de zorg voor zorgleerlingen.
Voor leerlingen met zorg maken zij systematisch en volgens een vast format begeleidingsplannen. Een en ander wordt zorgvuldig vastgelegd in het leerlingdossier. KC'ers bespreken de leerlingen met de leerkracht tijdens groepsbesprekingen. Naar aanleiding daarvan kan de orthopedagoge, die aan de school verbonden is via het Samenwerkingsverband, worden geraadpleegd.
Ouders worden in oudergesprekken op de hoogte gehouden. Daarbij zijn waar mogelijk zoveel mogelijk (externe) betrokkenen aanwezig.
Carine Schelling - Kwaliteitscoördinator leerjaar 1 t/m 4
⭐ Korte werkpunten KC leerjaar 1 t/m 4
-
Leerlijnen & opbrengsten bewaken: doelen helder, toetsdata analyseren, tijdig bijsturen.
-
Pedagogisch-didactisch handelen versterken: observaties, feedback, consistente instructie.
-
HGW & differentiatie: groepsplannen op orde, basis–intensief–verdiept goed ingericht.
-
Overgangen verbeteren: afspraken van 2→3 en 4→5 strak en eenduidig.
-
Passend onderwijs: signaleren, MDO’s strak organiseren, interventies volgen.
-
Teamontwikkeling: coaching, korte scholingsmomenten, duidelijke afspraken borgen.
E. (Esther) Baars - Kwaliteitscoördinator leerjaar 5 t/m 8 (ook basisgroep 4-5 Poortwijk)
⭐ Korte werkpunten KC leerjaar 5 t/m 8
-
Opbrengsten & leerlijnen: verdiepend rekenen/taal/BL monitoren, trendanalyses, focus op tussen- en einddoelen.
-
Didactiek op hoger niveau: feedbackcultuur, hogere-orde-denken, duidelijke instructie en effectieve verwerking.
-
HGW & differentiatie: sterke analyses, maatwerk voor intensief/plusgroepen, doelen zichtbaar voor leerlingen.
-
Overgangen 6→7→8: voorbereiding op bovenbouwvaardigheden, formatieve check-ins, warme overdracht naar VO.
-
Passend onderwijs: complexe ondersteuningsvragen tijdig signaleren, zorglijn strak, MDO’s effectief.
-
Teamprofessionalisering: verdieping in didactiek, gedrag, executieve functies; afspraken borgen en naleven.